Superenkel födelsedagstårta

Recept för en tårta

4 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
(3 msk kakao)

Fyllning:

Två bananer
50 g mörk chpklad
2,5 dl vispgrädde (jag använder alltid den 20%-iga)

1. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant och sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt.
3. Blanda mjölet med kakaon (om du vill göra chokladtårta, annars utresluter du bara det) och rör ner i ägg/sockersmeten.
4. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen 10-15 minuter.
5. Stjälp upp kakan på ett brödgaller och låt den svalna. Dela den på mitten när den svalnat.
6. Vispa grädden, mosa bananerna och hacka chokladen. Rör ihop och bred på kakan. Bred resten av grädden på tårtan och dekorera med bananskivor och hackad choklad.

Eftersom det bara var Erik och jag som skulle äta, gjorde jag en halv sats och gräddade i en lite mindre, avlång form. Det funkade precis lika bra. 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0