Världens godaste morotskaka

Ett av mina älsklingsbakverk är morotskaka. Inte för sött men ändå så himla gott. Och så glasyren... Mmmm!  När jag är på fik tar jag ofta morotskaka. Är den god, gillar jag stället, annars får det vara. Den äckligaste morotskakan jag någonsin ätit var på Waynes. Den var torr, dyr och smakade syntetisk. Inget med kakan (förutom möjligtvis färgen) hade något med riktig morotskaka att göra. Blä!

Jag har hittat ett recept som är ljuvligt gott och nog det godaste jag har smakat. Dessutom är det rätt "nyttigt" för det innehåller, förutom morötter, ananas, kokos och valnötter. Det är väl bra?

Här är receptet:

 

1. Sätt ugnen på 175 grader och smöra+mjöla en bakform som är ca 23*30 cm.
2. Blanda mjöl, bikarbonat, kanel, vaniljsocker och salt i en skål.
3. Rör ihop socker, olja och ägg i en annan skål med elvisp. Tillsätt mjölblandningen lite i taget och blanda väl. Häll sedan i morötterna, ananas, kokos och valnötter. 
4. Häll smeten i formen och grädda 60-75 min. Testa med provsticka så den inte är kladdig när du tar ut den. Låt kakan svalna och stjälp sedan upp den.
5. När kakan har svalnat, vispa samman ingredienserna till glasyren med elvisp till en jämn smet och bred på. 

Man kan även göra muffins istället, men då ska de inte gräddas lika länge. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0