XII murinae*

Snapp, snapp, snapp, snapp, snapp, snapp, snapp, snapp, snapp, snapp, snapp, snapp...

Ungefär så har det låtit tolv gånger under jullovet. Vad det är? Det kan jag tala om. Det är ljudet av en råttfälla som fångar en mus, eller rättare sagt tolv möss. Så många har vi nämligen fångat bara under de två veckor vi varit på Gotland. Musinvation, är vad det är, och det är INTE ROLIGT. 

En morgon kom jag ner i garaget och hörde något som liksom knastrade i väggen. Först trodde jag det var Erik som höll på med något uppe och som ekade ner, men sedan såg jag plötsligt hur det började röra på sig nere vid golvet. Och helt ogenerat sticker en mus upp nosen. Den bara glor på mig som om den vill informera mig om att jag minsann kommer och stör den i sitt arbete. Jag går upp och hämtar Erik som blir precis lika förvånad (det är det bästa sättet att förklara vår reaktion på) när den lille vandalen fortsätter knapra i sig av vårt garage. 







Okej, jag vet att det finns människor som har både möss och råttor som husdjur, och som tycker att de är världens gulligaste djur. Visst, möss är ju söta med sina små ögon och fluffiga päls, men man får inte glömma att de är skadedjur som kan förstöra hur mycket som helst. Dessutom sprider de sjukdomar. Så det var bara att rota fram alla fällor vi kunde hitta och gillra med nötter. 

Redan nästa morgon hade fått den första, och sedan fortsatte det på samma sätt. Sammanlagt fick vi alltså tolv stycken. 

Som tur är har de hållit sig nere i garaget. Värre var det dagen innan vi kom. Då hade mamma varit uppe och tittat till lägenheten och hittat tre stycken döda möss. De hade kissat och bajsat överallt... Inte så hemskt kul skulle jag vilja påstå... Jag hittade sedan musskit bland besticken, grytorna och i soffan. Fy fan, säger jag. 

Denna musinvasion har fått oss att tänka om lite när det gäller husbygget. Från början var tanken att lägga frigolit i stället för betong i grunden, men nu blir det en gjuten platta. Vi har ingen lust att se huset sakta men säkert ätas upp...  

*Murinae="Möss" på latin.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0