Boktips: Yacoubians hus

Idag var det dags för den femte bokträffen, den här gången hos Emma. Boken vi diskuterade heter "Yacoubians hus" och är skriven av Alaa Al-Aswany.

På baksidan kan man läsa:

"Beläget mitt i Kairos myllrande kärna ligger Yacoubians hus, uppfört på trettiotalet i europeisk stil och en gång hemvist för ministrar och miljonärer. Numera finns där alla sorters människor; en fattig men vacker kvinna som snabbt får lära sig att mäns lustar är det som styr samhället, portvakratsonen som på grund av sin bakgrund nekas inträde till polishögskolan och vänder sig mot religiös fundamentalism, chefredaktören som i varje ny man han möter försöker hitta tillbaka till det han upplevde med sin förste älskare, en korrupt rikeman som tänjer på Koranen för att tillgodose sina egna begär."

Jag gillade verkligen den här boken. Hade det inte varit för bokcirkeln hade jag med största sannolikhet aldrig kommit i kontakt med den, så jag är glad att jag har läst den. Det bästa med boken tycker jag är beskrivningarna av karaktärerna och miljöerna i Kairo. Har man varit där kan man riktigt känna kaoset, dofterna och riktigt se framför sig myllret av människor. Helt klart läsvärd.

Jag ger den 4/6 i betyg.


Yacoubians hus


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0