Shoppingtur i ett somrigt Visby

När jag går på stan här i Visby slås jag varje gång av hur många trevliga butiker det finns. Jag skrev ett inlägg om just detta här men det tåls att upprepas. Igår blev det mest inredningsbutiker, bl.a. Bolagret, Kvinnfolki och Kustnära. Som väl de flesta som varit hemma hos mig redan vet är jag väldigt förtjust i att få in Gotland. Jag har t.ex. mina två vägghyllor gjorda av drivved som jag hittade vid stranden här i Lummelunda, min fossilpelare, lammskinnskuddar och skinn, tavlor med gotländska motiv etc. Bland det finaste tycker jag dock är lammskinnen. Jag fick ett jättefint av Christina, Aron, Åsa och Sebbe för ett par år sedan som ligger på en pall i vardagsrummet. Igår gick mamma och jag in på Kvinnfolki (där gotländska kvinnliga hantverkare säljer sina grejer - superfina!) och hittade det här fina lammskinnet. 



Det tråkigaste med skinnen är att de kostar en del. Det är inte ovanligt att hitta skinn för över 2200:-. Då är de givetvis jättejättefina på alla sätt och vis, men det känns ändå lite mycket tycker jag. Så när jag hittade ett för under tusenlappen blev jag givetvis jätteglad och slog till. Detta är ett lammskin, till skillnad från tackskinnen som är dyrare. Lammskinnet är mjukare och har inte lika långa lockar, som jag förstod kvinnan som jobbade i butiken rätt.  

Efter Kvinnfolki fortsatte vi mot Adelsgatan och så småningom in till Kustnära. Där hittade jag den här supersomriga bakbunken, i bästa "Leila bakar-stil" (den fanns även i vitt, grönt och beige). Blev hur inspirerad som helst att ta tag i något av hennes recept (receptboken är givetvis med på semestern). Kanske blir det smultronmuffins för jag har ett stort smultronställe precis utanför huset...



Kommentarer
Postat av: nina

Den är trevlig den där skålen, min Herman bodde i den gröna.

Vi skulle ju göra stan nån dag du å jag. Det får vi ta sen när du kommer hem igen.

2009-07-02 @ 21:13:16
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0